Tuesday, March 8, 2016

TIPS MAKE UP LEBIH TAHAN LAMA




Pernah tak korang terserempak dgn mana2 artis? Jika kita terserempak mana-mana selebriti di pusat-pusat membeli-belah atau restoran misalnya, perkara pertama yang biasa keluar dari mulut kita adalah ‘cantiknya dia….’ 


Well... tak semestinya artis la kan.. mana2 wanita yg cantik la dgn make up bagai ..

Kadang kala, bila kita jumpe artis, tengok muka diaorg lagi menarik ‘in person’ daripada apa yang kita tgk kt TV atau kat magazine. Jadi nyerr, persoalannya adalah bagaimanakah mereka boleh mengekalkan solekan atau long lasting make up mereka dengan cukup sempurna untuk sepanjang hari?

Well, untuk anda yang ingin tampil menawan dengan rupa paras yang sempurna sepanjang hari, berikut merupakan 10 tips untuk mendapatkan make up yang lebih tahan lama sepanjang hari;

Firstly..

1.   Gunakan serum , toner dan foundation pada kulit muka

Untuk mendapatkan rupa paras yang segar sepanjang hari, pastikan anda menggunakan toner, serum dan akhir sekali foundation pada keseluruhan kulit muka anda terlebih dahulu sebelum mengenakan make up.  Namun, elakkan daripada memakai foundation atau krim muka dengan kuantiti yang berlebihan.

yg kedua...

2.    Pakai mask sehari lebih awal

Mengapa? Kerana pemakaian mask membantu untuk memberikan kelembapan yang mencukupi kepada kulit muka anda serta memberikan kelembutan.

then..

1.    Tidur yang mencukupi

Sebenarnya ini merupakan tips yang terpenting sekali. Tidur yang tidak mencukupi menjadikan rupa seseorang itu kelihatan lesu dan menghasilkan eye bag serta dirk circle pada bahagian mata.

next...

2.    Pilih palate warna yang bersesuaian

Warna yang paling sesuai adalah warna-warna pastels yang lembut serta earth colours yang berpadanan dengan teknik solekan minimal.

pastu...

3.    Elakkan memakai shimmer

Pilih matte eyeshadow, matte lipstick dan matte blusher kerana matte adalah lebih tahan lama berbanding shimmer.

anddd...

4.    Waterproof

Begitu juga dengan pemilihan eyeliner dan mascara. Always pick the waterproof one!

last sekali...

5.    Jangan lupa dengan ‘primer’

Primer atau base adalah amat penting untuk memastikan solekan lebih tahan lama. Oleh itu, pastikan anda tidak lupa untuk memakai primer terutama sekali untuk eyeshadow dan lipstick.



No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin