Monday, October 27, 2008

Resepi Laksa Cina atau Laksa Nyonya

Entry istimewa buat Jue n Shreena!!


To Jue; ni aku dah letak gamba laksa cino nih... sila tengok dan terliur ye... hehe..





Dua gambar kat atas ni... masa second time aku buat laksa cina nih.. second time nih ada ajak few of my colleagues for makan2 kat umah aku kat kuantan ni...




To Shreena; ko bangga tak ngan aku??? U should be u know!! Coz, thanx to u... aku dah dua kali masak laksa cina nih... huhu... walaupun dengan berbekalkan dengan resepi yg sangat basic... (style mak aku bagi resepi...semua main sesedap rasa je nak letak byk mana) namun berjaya jugak aku hentam mana yg aku tatau... hehehe






Ni pulak rupa laksa cina yg first time aku masak... first time nih aku buat utk makan 4 orang je.. my 2 housemates n a colleague yg dok umah sebelah

ok...kpd sesapa yg nak try buat...ni resepi nyer... if ada yg tak jelas arahan nyer... pandai2 korang lah... hehehe..



resepi yg diemail kan oleh shreena kpd aku...

senang jer.....aku mask main agak jer....
detail recipe tak de....
yg nie agak2 untuk 1/2 bungkus beehoon...
serai sebatang
lengkuas suku buku ada ler.... lengkuas banyak, biar naik bau
halia seinci
belacan
lada kering ikut nak pedas tang maneudang kering dan ikan bilis... agak jer buat rencahbawang merah 5 ulas dan bwg putih dalam 3 ulas blend dan tumis sampai garing atau naik minyak

masukkan santan... jgn pekat sgt..... ayam, udang dan kerang... ( original udang dan kerang jer) then musuk fishball, ngan fish cake.... siap kuah...accesory lain... taugeh celur, sawi celur, tauhu goreng, lada, daun bwg ngan bwg goreng....



selamat mencuba......

2 comments:

Unknown said...

tak tau pulak ada laksa cina. tapi kalu lihat gambar macam mee curry. emmm sedapnya.

ladies of zainab's skool said...

i pun tatau ada laksa cina, tp my fren yg dtg makan masa buat makan2 tu ckp dia ada tgk chef wan masak mcm ni tp nama laksa nyonya.. mcm mee kari tapi rasa lain n memang tade letak kari...

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin